خدمات درمانی در منزل

مبین ایکون
اسلاید قبلی
اسلاید بعدی
زالو درمانی
طبیب سنتی
عطاری
حجامت چیست و چگونه انجام میشود
حجامت چیست و چگونه انجام میشود

حجامت چیست و چگونه انجام میشود؟ این سوال احتمالا اولین سوالی است که بعد از شنیدن واژه حجامت برای هر کس پدید می آید پس گروه خدمات درمانی مبین که یکی از فعالیت های اصلی و تخصصی آن انواع حجامت است سعی کرده که برای این سوال پاسخ جامع و کاملی ارائه کند پس با ما همراه باشید.

حجامت یک درمان شفابخش باستانی است که برخی افراد از آن برای کاهش درد استفاده می کنند. حجامت کننده متخصص فنجان ها را روی کمر، شکم، بازوها، پاها یا سایر قسمت های بدن شما قرار می دهد. در داخل فنجان، یک نیروی مکش یا خلاء، پوست را به سمت بالا می کشد.

حجامت نوعی طب سنتی است که در بسیاری کشور ها و فرهنگ های کهن مثل ایران، چین، مصر، و عموم خاورمیانه از هزاران سال قبل رواج داشته. یکی از دلایلی که می توان برای سودمند بودن حجامت ذکر کرد همین است که مردم هزاران سال است که حجامت درمانی را انجام داده اند و با توجه به دگرگونی های فراوان در فرهنگ ها و همینطور پیشرفت روز به روز تکنولوژی مخصوصا در علم طب اما همچنان این روش کهن که در اسلام هم بسیار به ان توجه شده مورد استقبال می باشد.

این هم نظر اقای دکتر خیر اندیش در باره حجامت:

هر روش درمانی که سابقه ی بیشتری داشته باشد، از نظر علمی معتبرتر به حساب می آید،

زیرا تجربیات درمانی مثبت یا منفی به معنای حیات انسان ها یا اتلاف جان انسان هاست.

وقتی گفته می شود یک روش درمانی هزار ساله یا هفت هزار ساله،

یعنی میلیاردها انسان در طول سال های متمادی، این روش درمانی را تجربه کرده اند و از آن بهره گرفته اند،

بنابراین ما حق نداریم تجربیاتی را که به قیمت جان انسان ها تمام شده است، به راحتی زیر پا یا کنار بگذاریم.

این که برخی می گویند روش درمانی قدیمی به جرم قدیمی بودن منسوخ است،

از نظر علمی استدلال غیرعقلایی و غیرعلمی است، زیرا اگر بخواهیم هر روشی را جایگزین کنیم،

باید دوباره جان انسان ها را ملاک تجربه قرار دهیم تا بعد از سال ها بفهمیم این روش درمانی مفید هست یا خیر.

تفاوت خون حجامت با خون اهدا شده :

میزان کلسترول خون حجامت، ۵/۲ برابر بیشتر از خون وریدی است،

بنابراین برای کاهش میزان کلسترول خون، انجام حجامت بسیار مفید است. همچنین سم موجود در خون حجامت ۲۳ برابر سم خون وریدی است.

بر اساس طب سنتی انسان های دارای مزاج دموی، صفراوی و معتدل بیشتر به حجامت تر (خون گیری)،

انسان های بلغمی به حجامت گرم و خشک (بادکش) و

انسان های سوداوی مزاج با تمهیدات دارویی به حجامت تر نیاز دارند.

خون لخته در حجامت نشانه چیست

خون لخته شده در حجامت نشانه ازدیاد سودا دربدن می باشد ممکن است شما بعد از دیدن ظرفی که در ان خون حجامت شما ریخته شوکه شوید یا بترسید که واقعا این لخته خون از بدن من خارج شده؟

البته باید گفت که خون درون رگ ها جریان دار و به هیچ وجه لخته نمیشود یعنی اینطور نیست که لخته به همان شکلی که الان جلوی چشم شماست در رگ شما هم وجود داشته باشد.

اما به دلیل وجود سودای بیش از حد اعتدالی که در بدن شما وجود دارد که این قضیه خود یکی از بزرگترین عوامل انواع بیماری ها است.

و همینطور به این دلیل که سودا سنگین ترین قسمت خون است و رنگ تیره ای هم دارد حتما لخته خون شما از باقی شما تیره تر خواهد بود.

و هم به این دلیل که در زمان حجامت همانطور که در بالا هم اشاره کردیم سموم بدن به بیرون کشیده میشود این لخته خون سوداوی از بدن شما خارج می شود.

پس در جواب خون لخته در حجامت نشانه چیست؟ باید بگوییم که نشانه صحت و سلامتی بیشتر بدن شما بعد از حجامت است چون لخته خون در حجامت نشانه سموم بدن است که از بدن خارج شده.

همانطور که گفتیم میزان کلسترول خون حجامت، ۵/۲ برابر بیشتر از خون وریدی است،

بنابراین برای کاهش میزان کلسترول خون، انجام حجامت بسیار مفید است و همچنین سم موجود در خون حجامت ۲۳ برابر سم خون وریدی است.

جالب است بدانید که پیامبراکرم(ص)، حضرت علی(ع) و امام صادق(ع) این موضوع را متذکر شده اند

که “سم از هر کجا وارد بدن شود، از محل حجامت خارج می شود” یا “از موضع حجامت، چیزی جز سم دفع نمی شود”.

و عموما به دلیل اینکه سودا سنگین تر از بقیه اخلاط است این اتفاق در مرتبه دوم یا سوم مکش اتفاق می افتد و خون لخته شده دیده می شود

حجامت چیست و چه فایده ای دارد

بررسی تاثیر حجامت برای بیماری غلظت خون

بیماری غلظت خون، مانند برخی بیماری های دیگر به طور کامل قابل درمان نیست و تنها می توان با استفاده از روش هایی روند آن را کنترل کرد. برخی افراد از درمان های دارویی برای درمان غلظت خون بالا استفاده می کنند. اما برخی دیگر نیز درمان غلظت خون با طب سنتی را ترجیح می دهند.

 

برای این دسته از عزیزان توصیه اول این است که پیش از هر چیزی با یک پزشک متخصص طب سنتی مشورت نموده و بیماری تان را با ایشان در میان بگذارید. نکته دوم رعایت تمام مواردی است که پزشک به شما توصیه می کند.

با همه این ها شما می توانید به راحتی با چند داروی سنتی طبیعی و داروهای گیاهی بیماری غلظت خون تان را کنترل نمایید.

از جمله مهم ترین مواردی که برای درمان غلظت خون با طب سنتی مفید هستند حجامت می باشد.

حجامت همیشه در ادوار تاریخ و بنا به نظر بسیاری از اهالی علم توصیه شده است. در حجامت خون کثیف و آلوده از بدن خارج می شود. گذشته از این که حجامت سبب کاهش غلظت خون می شود؛ برای سلامتی نیز بسیار مفید بوده و افرادی که دچار برخی بیماری های دیگر نیز هستند، معمولا با این توصیه پزشکان مواجه می شوند که برای درمان بیماری شان از این روش استفاده کنند.

حجامت در فصل بهار در افراد واجد شرایط هم پیشنهادی که حتماً باید زیر نظر پزشک و با در نظر گرفتن میزان قوت بدن فرد و شرایط موجود انجام پذیرد. و هرگز خودسرانه انجام نگیرد.

در حجامت چقدر خون گرفته میشود؟

حجامت در افراد با مزاج های مختلف فرق می کند و به هممین علت میزان خون گیری هم در افراد متفاوت است مثلا ما نمی توانیم از افراد سوداوی به اندازه افراد دموی خون بگیریم چرا که دموی ها پر خون هستند اما سوداوی ها یا صفراوی ها به اندازه دموی ها خون ندارند در کل باید گفت

افراد چهار مزاج متفاوت دارند

کل هستی دارای مزاج است .واز چهار عنصر تشکیل شده است که عبارتند ازآب ،باد ،خاک ،اتش. بدن انسان نیز از این چهار عنصریا ماده اصلی تشکیل شده است.که به صورت اخلاط چهار گانه صفرا ،سودا دم وبلغم در بدن وجود دارند .

 

این اخلاط به صورت تر کیباتی مایع هستند . وقتی غذا می خوریم در کبد تغییر ماهیت داده و بعد از فعل و انفعالاتی که در ان صورت می گیرد ،مزاج انسان را تشکیل می دهد .که عبارتند از مزاج صفراوی ،سوداوی ،دموی وبلغمی.

 

طبع صفرا گرم وخشک ،طبع بلغم سردو تر است،طبع سودا سردو خشک وطبع دم گرم وتر است.

پس ما باید از افراد دموی با مزاج گرم و تر نسبت به افراد با مزاج های خشک خون بیشتری بگیریم. اما میتوان گفت بین سی تا نود سی سی بسته به مزاج فرد خون گیری صورت می گیرد.

دیگران خواندند