خدمات درمانی در منزل

مبین ایکون
اسلاید قبلی
اسلاید بعدی
زالو درمانی
طبیب سنتی
عطاری
چرا حجامت از پشت انجام می شود
چرا حجامت از پشت انجام می شود

حجامت یک روش درمانی باستانی و کهن است که در طب اسلامی بسیار به ان اشاره شده است که شامل قرار دادن فنجان هایی روی پوست شما است که در آن خلاء ایجاد شده است – اساساً فنجان های مکنده که به ان ها بادکش میگویند اندازه های متفاوتی دارند از کوچک به بزرگ. حجامت را می توان برای طیف وسیعی از شرایط استفاده کرد، اما اغلب برای درمان استفاده می شود . همچنین می توان از آن به ویژه در قسمت بالای پشت کمر (حجامت عام) و یا بالای سینه برای آسم و سایر بیماری های تنفسی مثل انفولانزا و کرونا استفاده کرد. در حجامت خشک که به ان بادکش درمانی نیز می گویند این عمل مکش است که باعث بهبودی می شود (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد)، و معمولاً در مناطق بزرگتر بدن شما مانند پشت کمرشما انجام می شود.

همانطور که گفته شد فنجان‌ها یا همان بادکش های حجامت در اندازه‌های مختلفی هستند، بنابراین بازوها، پاها و ماهیچه‌های سینه‌ای شما نیز می‌توانند حجامت شوند. این حس کمی شبیه ماساژ معکوس است. با فنجان ها به جای فشار دادن که از ماساژ دریافت می کنید، کشیدن را احساس می کنید.

حجامت از پشت تنها راه حجامت نیست

حجامت تر و خشک

حجامت را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد حجامت تر و حجامت خشک

در طول هر دو نوع حجامت، درمانگر شما یک ماده قابل اشتعال مثل الکل را در یک فنجان قرار می دهد و آن را آتش می زند. و با خاموش شدن آتش، فنجان را وارونه روی پوست شما قرار می دهد. با سرد شدن هوای داخل فنجان خلاء ایجاد می کند. این باعث می شود که پوست شما بلند شده و با گشاد شدن رگ های خونی قرمز لیوان معمولاً تا 3 دقیقه در جای خود باقی می ماند.

در نسخه مدرن‌تر حجامت از پمپ لاستیکی به جای آتش برای ایجاد خلاء داخل فنجان استفاده می‌کند. گاهی اوقات درمانگران از فنجان های سیلیکونی استفاده می کنند که فقط مختص حجامت خشک می باشد و این فنجان ها می توانند از جایی به جای دیگر روی پوست شما حرکت کنند تا اثری شبیه ماساژ داشته باشند.

در حجامت مرطوب با گذاشتن فنجان در محل به مدت حدود 3 دقیقه مکش ملایمی ایجاد می شود. سپس درمانگر فنجان را برمی دارد و از یک چاقوی جراحی کوچک برای ایجاد برش های سبک و ریز روی پوست شما استفاده می کند. در مرحله بعد، ساکشن دوم را انجام می دهند تا خون فاسد را از بدن شما خارج کند .

اما در حجامت خشک خون گیری صورت نمی گیرد و صرفا به وسله بادکش که بهترین نوع ان برای حجامت خشک، بادکش گرم می باشد خون را به بافت هایی هدایت میکند که اسیب دیده اند تا با هدایت صحیح خون به اعضای بیمار و گرم کردن ان نواحی و همینطور اکسیژن رسانی بیشتر به نواحی مورد نظر بدن باعث به کار افتادن و ترمیم ان اعضا گردد

حجامت در لغت به معنای «مکیدن» و «بازگشت به حالت عادی» تعادل درونی است. این در نهایت به بدن کمک می کند تا با حذف اسیدی شدن نواحی مختلف بدن که اصلی ترین عامل سرد شدن اندام است، یک محیط قلیایی متعادل و سالم ایجاد کند. این کار هر مشکلی را که بدن داشته باشد، با رساندن آن به حالت عادی برطرف می کند. حجامت درمانی یک سم زدایی جامع و فوق العاده قوی است که خون سمی و راکد را از بدن شما دفع می کند. عناصر منفی و ناسالم را از بدن دفع می کند و به آن اجازه می دهد تا خود را دوباره ترمیم کند.

حجامت از پشت تنها راه حجامت نیست چون انواع و اقسام حجامت وجود دارد

همانطور که گفتیم حجامت از پشت تنها راه حجامت نیست و انواع ان مرتبطاست با دو دسته حجامت که در بالا اشاره کردیم یعنی تر و خشک

انواع حجامت تر

در حجامت تر همانطور که گفتیم خون آلوده از بدن خارج می شود و انواع زیادی دارد که به انها اشاره میکنیم

حجامت عام ( نافع )

محل آن بین دو کتف می باشد  و بیشترین توصیه انبیاء و اولیاء و دانشمندان طب سنتی به حجامت کردن در همین نقطه از بدن می باشد .

خواص آن عبارت است از : تصفیه خون ، درمان خفقان ، درمان هموپتزی یعنی( سرفه خونی) ، طپش قلب ، هموراژیک ، دوران سر که از سنگینی معده می باشد و درمان درد های مزمن مثل درد کلیه ، مثانه ، رحم ، باز کردن قاعدگی ، درمان آکنه و جوش بدن ، میگرن و سر درد های مزمن .

حجامت اخدعین (کتف ها )

محل آن در دو طرف پشت کتف ها و بر روی استخوان های اسکاپولا (برابر با کتف) می باشد و نتیجه عمل آن شبیه فصد ورید قیفال می باشد به معنی درمان و رفع سنگینی سر ، صورت ، چشم ها ، گوش ها و شروع درد  دندان ها (خصوصا دندان های آسیاب) بر طرف کردن حالت لرزش  در سر ، باز کردن رنگ رخسار، رفع درد در دست ها و درمان سندرم مچ دستی ( نوعی احساس  درد و مورمور شدن در مچ دست ها است که بیشتر در خانم ها دیده می شود ) .

حجامت نقره

محل آن در گودی پشت گردن می باشد

خاصیت آن : در رفع سنگینی سر و همچنین درمان حملات اضطرابی و توهمات مختلف روانی می باشد . خاصیت حجامت نقره مثل فصد رگ اکحل است و این حجامت توسط ائمه اطهار (ع) در اطفال توصیه شده است و عوارض آن در بزرگسالان : کند ذهنی ، فراموشی موقت و زودگذر است .

حجامت تحت الذقن یا زیر چانه

خواص : درمان زخم های دهانی ( قلاع ) ، بهبود وضعیت گردن ، بهبود رنگ رخسار ، رفع بیماری های دهان و دندان ، تصفیه خون از سر ، فک ها و لثه ها  می نماید . اگر این #حجامت همه ماه ها انجام شود به شرط انجام مسواک مرتب ، لثه ها و دندان ها برای همیشه سالم می ماند .

حجامت پشت گوش ها

خواص : رفع سرگیجه ، بی عقلی و پیری زود رس ، جلوگیری از سفید شدن مو ها ، درمان بیماری های چشم (نظیر عفونت ها ، گل مژه ، ریزش مژه و ابرو ها ) .

حجامت کمر (رهاننده )

محل آن در گودی کمر می باشد .

خواص : رفع درد و اسپاسم کمر ، رفع جوش و دمل در ناحیه کمرو باسن ، درمان التهاب رحم ، تخمدان ها و مثانه ، نقرس ، بواسیر ، خارش پشت ، دوالی (بیا DVT وورم پا ها ).

حجامت کمر بهترین حجامت برای درمان کیست تخمدان و فیبروم رحیم می باشد .

حجامت ریز شکم

خواص : کولیت ، نفخ شدید شکم ، درد قاعدگی یا PMS و درمان کیست تخمدان و فیبروم رحمی .

حجامت سرین (باسن )

خواص : درمان درد سیاتیک و عرق النساء ، تسکین درد و درمان درد مفصل ران .

حجامت ساق پاها

خواص: تصفیه خون ، بازکردن خون قاعدگی (درمان  آمنوره) مفید در بیماران کم خونی ارثی مثل تالاسمی و غیره ، رفع خارش کلی بدن ، درمان سندرم ساق پای بی قرار ، درمان واریس پاها ، درمان واریس پا ها، درمان درد سیاتیک ، درد کمر و اسپاسم ساق پاها .

حجامت زیر قوزک خارچی پاها

خواص : بازکردن خون قاعدگی ، رفع درد سیاتیک و نقرس

پس سوال چرا حجامت از پشت انجام می شود درست نیست.

حجامت های خشک

در حجامت های خشک یا همان بادکش درمانی همانطور که گفتیم خون گیری صورت نمی گیرد و ناحیه حجامت کاملا بستگی به درد بیمار دارد و میتوان هر جایی از بدن را برای خون رسانی و تامین اکسیژن و بالا بردن سوخت و ساز ان قسمت از بدن حجامت خشک یا بادکش درمانی انجام داد.

پس الان در جواب چرا حجامت از پشت انجام می شود باید بگوییم که اصلا اینطور نیست و حجامت در خیلی از جاهای بدن ممکن است که انجام شود.

چرا حجامت بین دو کتف است

 البته چون حجامت بین دو کتف که اصطلاحا به ان حجامت عام هم گفته میشود به شدت برای بدن سودمند است و فواید بیشماری دارد اکثر مردم تنها این نوع از حجامت را انجام میدهند و عموما فقط با این حجامت اشنا هستند

بنابر این جواب دیگری که می شود به سوال چرا حجامت از پشت انجام می شود داد این است که چون حجامت عام بهترین نوع حجامت است

افرادی که حجامت می‌کنند عموما عمر بیشتری می‌کنند علت آن این است که در حجامت خون آلوده و کثیف از بدن شما خارج می‌شود. سلول‌های مغز استخوان بسیار هوشمند و خون‌ساز هستند و پس از حجامت شروع به خون‌سازی جدید می‌کنند و مرتب به رگ‌های شما خون جدید انتقال می‌دهند. به همین دلیل فرآیند دستگاه گوارش، قلب و اکسیژن‌رسانی بهتر صورت می‌گیرد.

با توجه به این مسائل کسی که حجامت مرتب انجام می‌دهد همواره بدنی فعال و سالم خواهد داشت و در نتیجه عمر طولانی‌تری خواهد داشت و کمتر به مریضی دچار خواهد شد. و به این دلیل که بین دو کتف به اصطلاح فیلتر بدن است خون های الوده بیشتری انجا جمع می شود و همینطور مرتبط به کل بدن است نه عضو خاصی از بدن حجامت بین دو کتف برای سلامتی عمومی بدن بیشتر توصیه شده.

آیا حجامت بهتر است یا خون دادن

بسیاری از افراد می‌گویند که ما جای حجامت کردن خون می‌دهیم اما اینجا فرقی وجود دارد. زمانی که شما خون اهدا می‌کنید دارید از سرخرگ‌ها خون می‌گیرید که آن خون تمیز است. ما توصیه می‌کنیم حجامت کنید که خونتان تمیز‌تر شود و سلامتی و شادابی بیشتری داشته باشید اما با اهدای خون، خون تمیز را از بدن خود خارج میکنید نه خون کثیف را.

ضمن اینکه

در حجامت خون کمتر گرفته میشود و احتمال ضعف کم است، اما در خون دادن خونگیری زیاد و احتمال ضعف مستمر است.

در حجامت اول بادکش و بعد خونگیری انجام میشود و این انجام بادکش و تیغ زدن باعث فعال شدن سیستمهایی در بدن میشود ولی در خون دادن اینطور نیست.

در انجام حجامت آلودگی به بدن وارد نمیشود چون عمل حجامت فعال کننده و تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن است و بنابراین این سیستم ایمنی از ورود میکروبها به بدن جلوگیری میکند.

در حجامت خون سیاه و غلیظ است که خارج می‌شود، خونی که دارای اوره، چربی و ترکیبات زائد بیشتری نسبت به خون تازۀ ورید است که در زمان خون دادن خارج میگردد.

حجامت سبب تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن، سیستم هورمونی و سیستم عصبی می‌شود و از ابتلا به 150 نوع بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

بنابر این جواب دیگری که می شود به سوال چرا حجامت از پشت انجام می شود داد این است که چون حجامت عام بهترین نوع حجامت است

افرادی که حجامت می‌کنند عموما عمر بیشتری می‌کنند علت آن این است که در حجامت خون آلوده و کثیف از بدن شما خارج می‌شود. سلول‌های مغز استخوان بسیار هوشمند و خون‌ساز هستند و پس از حجامت شروع به خون‌سازی جدید می‌کنند و مرتب به رگ‌های شما خون جدید انتقال می‌دهند. به همین دلیل فرآیند دستگاه گوارش، قلب و اکسیژن‌رسانی بهتر صورت می‌گیرد.

با توجه به این مسائل کسی که حجامت مرتب انجام می‌دهد همواره بدنی فعال و سالم خواهد داشت و در نتیجه عمر طولانی‌تری خواهد داشت و کمتر به مریضی دچار خواهد شد. و به این دلیل که بین دو کتف به اصطلاح فیلتر بدن است خون های الوده بیشتری انجا جمع می شود و همینطور مرتبط به کل بدن است نه عضو خاصی از بدن حجامت بین دو کتف برای سلامتی عمومی بدن بیشتر توصیه شده.

دیگران خواندند