خدمات درمانی در منزل

مبین ایکون
اسلاید قبلی
اسلاید بعدی
زالو درمانی
طبیب سنتی
عطاری
برای حجامت چی بخوریم
برای حجامت چی بخوریم؟

برای حجامت چی بخوریم تا بتوانیم کاملا از فواید آن سود ببریم؟

این سوالی است که حتما باید به آن پاسخ داده شود تا بتوان تاثیر شگفت انگیز حجامت را دید.

درباره حجامت و فواید ان بسیار سخن گفته شده و بسیار در باره ان نوشته شده اما برای اینکه تاثیرات فوق العاده حجامت برای ما هم فایده داشته باشد باید شرایط حجامت درست را بدانیم و آن را رعایت کنیم تا کاملا از فواید ان بهره مند شویم.

یکی از شرایط حجامت صحیح بحث خوراکی های قبل و بعد از حجامت است و اینکه بدانیم چه چیزهایی را بخوریم و چه خوراکی های را نه، پس در ادامه توضیح می دهیم که باید برای حجامت چی بخوریم؟

قبل از حجامت چی بخوریم؟

برای این کار چند روز پیش از انجام حجامت، به خوردن انار شیرین (ترش نباشد)، سیب شیرین و سرکه‌انگبین (سکنجبین) همت کنید؛ زید شحّام می‌گوید: نزد امام صادق(ع) بودم که حجامتگرى را طلبید و به او فرمود: «ابزارهاى حجامت خود را بشوى و بیاویز». آن‏گاه، انارى طلبید و خورد؛ چون حجامت را به پایان برد، انار دیگرى طلبید و خورد و فرمود: «هذا یُطفِئُ المِرارَ: این، تلخه را فرو مى‌نشانَد». (مجلسى، محمدباقربن محمدتقى، بحار الانوار (ط ــ بیروت) ــ بیروت، چاپ: دوم، 1403ق.، ج59، ص123)

و همینطور از جمله مواردی که برای افراد دموی مزاج یا همان افراد پرخون توصیه می شود خوردن خورا کی هایی است که خون را رقیق می کنند.

چرا که رقیق شدن خون باعث می شود که خون راحت تر به جریان افتد و حرکت خون را برای حجامت اسان تر میکند پس بنابراین حجم خونی که از فرد گرقته می شود بیشتر است و عمل سم زدایی از بدن بهتر انجام می شود.

رقیق کننده های خون مثل

ریواس: که باعث می شود در اثر مصرف ان فشار خون هم پایین تر بیاید

آب: آب یک رقیق کننده خون آسان و در دسترس است البته بهتر است که آب را اول بجوشانیم و بعد از سرد شدن بنوشیم

عناب: عناب هم یک رقیق کننده خون عالی است که در روایات طب اسلامی در باره خاصیت آن بسیار سفارش شده

آلو بخارا: آلو بخارا هم یه صورت خشک شده که در دهان مکیده شود برای رقیق شدن خون در روایان طب اسلامی توصیه شده

قابل تذکر است که این خوراکیها را افراد با مزاج بلغمی یعنی سرد و تر نباید زیاد مصرف کنند و باید در مصرف ان احتیاط کنند.

برای افراد صفراوی و سوداوی انارشیرین و فالوده سیب می تواند خیلی مفید باشد

برای شناخت مزاج ها می توانید به این بخش مراجعه کنید

همانطور که گفتیم اگر دموی‌مزاج و پرخون و سرخگون هستید، چند روز پیش از حجامت خوراکی‌هایی بخورید تا خونتان رقیق شود و سیلان خون و رقت آن موجب دفع آسان فساد خون با حجامت شود این خوراکی ها هم می توانند کمک کننده باشند مثل آبغوره، آش ــ آبغوره، آب زرشک، آب شاتوت، انار ترش، سوپ جو و…

 البته با ید به این نکته هم توجه کرد که حتی افراد دموی مزاج هم یک روز قبل از حجامت خوراکی های رقیق کننده خون را ترک کنند.

قبل از حجامت چی نخوریم؟

طی چند روز منتهی به حجامت، پرخوری نکنید و از خوراکیهای سودازا که باعث غلیظ و سنگین شدن خون می شوند، پرهیز کنید مثل گوشت گاو و گوساله، عدس، سرخ‌کردنی ها و غذاهای پرچرب با روغن نباتی و روغن صنعتی، سوسیس، کالباس، کنسروها و… .

لااقل 12 ساعت قبل از حجامت، سردخوری نکنید و از غذاهای سرد مزاج بپرهیزید مانند لبنیات، به‌ویژه ماست با پلو، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ ، سالاد الویه و… .

حدّاقل 12 ساعت قبل از حجامت، دخانیات، موادّ افیونی، مواد خوراکی حاوی کافئین (چای، قهوه، نوشابه، کاکائو و…) مصرف نکنید.

بعد از حجامت چی بخوریم؟

باید بدانیم که حجامت نیز مانند هر عمل مهمی، برای اثربخشی بهتر نیازمند مراقبتهایی است تا عوارضی به سراغمان نیاید و بر اساس توان جسمی و روحی، برخی از این مراقبتها باید در لحظات نخست بعد از حجامت انجام گیرد و برخی تا 12 و 24 ساعت بعد باید رعایت شوند و برخی دیگر تا حدود یک هفته است.

بعد از حجامت بسیار توصیه شده که انار شیرین استفاده شود چرا که به شدت برای تصفیه بیشتر و همینطور خون سازی موثر است.

اگر انار سیرین در دسترس نبود اب انار سیرین یا رب انار سیرین هم میتوانند جایگزین خوبی برای فرد باشند البته به شرط طبیعی و خالص بودن.

ضمنا شیره انگور یا شیره خرما هم تاثیر خیلی زیادی در خونسازی دارند و می توانند خون زیادی در بدن تولید کنند اما ترکیب سه شیره انگور و خرما و توت از همه این شیره ها مفید تر است.

برای بی حالی یا حالت ضعف بعد از حجامت بهترین گزینه عسل طبیعی است که میتوان ان را به اشکال مختلف مصرف کرد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

اگر فرد در لحظه حجامت، دچار سردی ناگهانی تن، بی‌حالی و ضعف شد باید به او شربتی از عسل خورانده شود؛ این حالت ضعف و سردی ناگهانی را بارها بعد از حجامت افراد دموی دیده‌ایم؛ خوب است برای اینکه به‌موقع ضعف و بی‌حالی فرد جبران شود، قبل از حجامت این شربت آماده باشد، شربت زعفران و عسل، شربت عرق نعناع و عسل، شربت عرق بهارنارنج با عسل، گلاب با عسل یا آبلیمو با عسل را از پیش آماده کنید.

همچنین می‌توان به فرد، چند عدد خرما یا یکی دو قاشق غذاخوری عسل، خوراند؛ اگر فرد در اثر ضعف ناگهانی، احساس سرگیجه و سردرد دارد دستمالی را به گلاب یا عطر گل محمدی یا عطرهای گرم‌مزاج دیگر (مریم، یاس و…) آغشته کنید و برای استنشاق به بینی او نزدیک کنید، سردرد او به سرعت بهبود می‌یابد.

باید به این نکته هم دقت کنیم که اگر فرد دچار سرگیجه بعد از حجامت شد باید پس از حجامت، چند ساعتی از رانندگی پرهیز کند.

بعد از حجامت چی نخوریم؟

بعد از حجامت مهمترین چیزیکه منع شده مصرف ترشیجات است

مصرف ترشی بعد از حجامت موجب پیدایش برس و پیسی می شود همچنین باید توجه داشت که از مصرف خوراکی های بلغمی مثل ماهی و مرغ و تخم مرغ و همچنین ماست و دوغ و شیر مخصوصا کم چرب آن پرهیز کرد تا عمل خونسازی مجدد به بهترین شکل انجام شود.

دیگران خواندند